Putin premieras

uaaah.jpgDet bildliga uttrycket ’att kliva ner från tronen’ brukar jag tolka just bildligt. Som att man kliver ner från sitt högsäte när ens uppdrag är till ända. Implicit i min tolkning brukar också vara att när man kliver ner så försvinner man lite grann, eller åtminstone gör något helt annat. Jag har tidigare använt detta uttryck ett par gånger på den här bloggen, till exempel i ett inlägg om Vladimir Putins fräscha fasoner. Jag skrev då: ”Tydligt är i alla fall att Putins makt och maktmetoder inte så lätt kommer att försvinna bara för att han kliver ner från tronen. Detta vill jag nu revidera. Inte innebördsmässigt, utan mest påståendet att han faktiskt klart och tydligt kommer kliva ner från tronen. Det lutar nämligen åt att när Putin kliver ner från tronen, så blir det knappt märkbart. Det kan snarare bli ett litet kliv till den lite lite lägre tronen precis bredvid: premiärministertronen (om han får som han och majoritetspartiet önskar).

Det handlar alltså inte om att göra ”något helt annat”. Han gör inte en Blair och går från krigshetsare till fredsförespråkare, eller en Persson och går från ett arbetareparti till rollen som konsult inom näringslivet (just detta är väl kanske inte ett så långt steg, om man betonar just ”arbetar”-stämpeln inom detta inte särskilt radikala parti). Putin gör det extra enkelt för sig och stannar kvar som en central nationell figur och en högst reell maktfaktor – särskilt om det också blir så att någon av hans nuvarande nära medarbetare blir nästa president.

Det finns kraftiga skäl att oroa sig över sakernas tillstånd i Putins Ryssland och dess oligarkiska statsapparat. Eller, jag kanske ska vara lite snällare och kalla det för en demokrati, då de ju faktiskt FÅR VÄLJA! Jag har ju redan här idag kallat socialdemokraterna under Persson för ett arbetarparti, så jag kan lika gärna fortsätta min språkförbistring. Om Perssons (s) förde en arbetarpolitik så är dagens Ryssland en blomstrande demokrati. Och om man tycker att det påståendet lämnar en besk eftersmak så är det ingenting jämfört med det budskap man idag prånglar ut. Det är rent vämjeligt:

Putins plan är Rysslands seger.

Annan liknande propaganda gör sig påmind. Arbeit macht frei. Lidl är billigt!

Upprepningens kraft är förförisk.
____________________
Andra bloggar om: , , , ,

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

