H&M expanderar – virtuellt och ekonomiskt

Anna Larsson skriver i en bra krönika i SvD om H&M:s nya samarbetsprojekt med dataspelstillverkaren EA, som nu resulterar i spelet Sims 2 H&M Fashion.

För 149 kronor kan du nu klä dina simmar i klädkedjans senaste kreationer, designa en egen butik och låta simmarna gå modell på catwalken. Och överallt i spelet lyser klädkedjans logga röd och klar.

Det är en marknadsföring som slår nya höjder – ”det nya fiffiga sätt man kommit på för att snirkla sig förbi den infekterade frågan om reklam riktad till barn – och dessutom låta dem betala för det!”. Barn, som storkonsumenter av spelet, utnyttjas påpassligt som potentiella storkonsumenter av H&M:s produkter.

Larsson skriver avslutningsvis att ”det är dags att […] öppna ögonen mot omvärlden och se att bakom vissa ‘fria val’ ligger solkiga affärsallianser med ljusskygga syften”. Med de orden i ryggen blir en av SvD:s huvudnyheter extra spännande. ”Klanen Persson” (H&M-ägaren Stefan Persson + närmaste släktingar) har nu passerat svenska staten som Stockholmsbörsens största ägare – 155 miljarder mot statens 152 – efter en egen aktieuppgång kombinerad med statens utförsäljning av företag. Här finns alltså resurser för fortsatt expansion, det återstår bara att se på vilka fronter det nu kommer att ske.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s