Solens dag

Ett lite dubbeltydigt begrepp, beroende på kontexten. Här, i Sverige och för min del Malmö, återger det helt enkelt detta fantastiskt sköna väder som anlänt. Det har ju för stunden till och med passerat vårstadiet och efterliknar snarare sommar. Det är hemskt välkomnat, både av mig och av mina polare här nedan (som dock, i ärlighetens namn, hade lagt skridskorna på hyllan redan för en månad sen):

pict2488b.jpg

I Nordkorea ligger lite andra värden i begreppet. I denna härliga nekrokrati firar man den 15 april på Solens dag den evige ledaren Kim Il-Sungs födelsedag, även så här snart 13 år efter hans död (så här såg det ut då det begav sig – så sörjer man ordentligt!). Naturligtvis sker allt i Rungnado May Day Stadium, som enligt den tjatigt enkla auktoritära logiken förstås är prisbelönt designad och har den största kapaciteten av världens alla sportarenor (racingsport-arenor borträknade) – samma logik som ser till att även då delar av landet, för den ”vanliga” befolkningen, under de mörka timmarna släcks ner för att spara el, så är fortfarande statyerna som avbildar Ledaren upplysta.

Det hela är inte så lite läskigt förstås, och jag har personligen inga planer på att gå ut och dansa soldansen till Tage Erlanders ära, men kontexten gör en hel värld av skillnad i detta fall. Jag brukar tycka att det är obehagligt att titta på hästdressyr då det känns lite onaturligt att se djur så tyglade. Med en elstav i röven kan man ju få dem att göra ungefär precis vad som helst, verkar det som. I Nordkorea bevisar man att detsamma gäller barn, och då börjar vi närma oss en något högre nivå av läskighet. Samtidigt kittlar det min fascination, då det tänjer på gränserna för vad min fantasi ens kan föreställa sig. I Sverige kan det vara svårt att få skolbarn att stå i någorlunda ordnade köer i matsalen eller att stänga av mobiltelefonerna, men vem vet, om vi inför ordningsbetyg kanske vi kan åstadkomma en förändring. Kanske kan vi skippa Den blomstertid nu kommer och börja fira skolavslutningar mer likt exemplet nedan. Magnus Uggla marscherar ju så ståtligt på scenen nuförtiden (till rojalisternas nya slagdänga?), då kanske även detta är ett möjligt svenskt scenario:

Helst inte, alltså.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Solens dag

  1. Matilda (remember, sp3a?)

    hej david! hittade din blogg och tycker alltid att det är kul att läsa när folk för en gångs skull skriver något vettigt. fast jag måste ju invända mot det där med hästdressyren, försök sätta dig upp på en häst som inte vill eller på någon som blivit illa behandlad och du kommer aldrig att få honom att göra så invecklade rörelser som de du ser på tv/tävlingar. du måste verkligen ha honom med dig och jobba med hästen och inte mot för att det ska fungera. använder du tvång kommer du inte långt, och piska är till exempel inte ens tillåtet i dressyr.
    men okej, nog om det, kände mig bara lite ansvarig där, hästtjej som jag är 😉
    hoppas allt är bra annars och att sommarvädret håller i sig även där nere i malmö!
    kram /Matilda

  2. magisktmentragiskt

    Du har förmodligen rätt. Framför allt har du större erfarenhet av det hela än en allergiker som jag själv som bara kan relatera genom att ha sett Mannen som kunde tala med hästar… Exemplet var ju dock bara ett talesätt, en liten comic (?) relief om det absurda i att tukta barn för uppvisningar som vi tuktar tävlingsdjur. Det vore inte förvånande om man där faktiskt dessutom använde piska…
    Hoppas det är bra med dig med. Och ja, det är sommar för fullt!

  3. Matilda (remember, sp3a?)

    haha ja jag vet och förstår, du har verkligen en poäng där.
    vad roligt att ni var med på grey’s anatomi förresten! jag följer inte serien så noga men såg det avsnittet och tyckte om det jag hörde 🙂
    ha det fortsatt fint!

Kommentera

